„Elektrownia” zakupiła do kolekcji …

środa 19.12.2018 17:13

W 2018 r.  Elektrownia zakupiła pięć dzieł sztuki, realizując  długofalową strategię rozbudowy zbiorów. Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z, mającego charakter konkursu, programu Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wsparciu finansowym  Samorządu Województwa Mazowieckiego. Wartość pozyskanych dzieł wynosi 240.000 zł. Warto przypomnieć, że placówka budowę  kolekcji, liczącej ponad 800 dzieł, w tym wiele już kanonicznych dla sztuki polskiej ostatnich dekad, rozpoczęła w 2007 r. Ostatnie nabytki są wystawione do zwiedzania od 17 grudnia do końca tego roku.

W kończący się roku do zbiorów trafiły prace:

  1. Paweł Kowalewski, Kobieta i mężczyzna, 1985, olej na płótnie, 120 x 150 cm

Zakup dotyczy reprezentacji polskiego malarstwa lat 80. i 90 i domyka ten etap budowy zespołu, manifestuje tendencję neoekspresjonistyczną w ostrej, doktrynalnej formie, w wydaniu członka Gruppy (z okresu istnienia tej formacji, zapewne najważniejszej w sztuce polskiej lat 1980.), nieobecną dotychczas w zbiorach Elektrowni. Nawiązuje relację z obecnymi w kolekcji wielkoformatowymi płótnami Dariusza Vasiny. Autor nie był dotychczas reprezentowany w kolekcji.

 
  1. Paweł Susid, Projekt stołu dla czterech osób, 1985, olej, akryl, płótno, 46 x 80 cm
 

      3. Paweł Susid, Stażewski, Strzemiński mylą mi się, 1986/2008, akryl, płótno, 50 x 100 cm

Zakup dwóch obrazów artysty był wynikiem realizacji strategii Elektrowni w zakresie budowy reprezentacji polskiego malarstwa lat 80. i 90. XX stulecia. Zakup domyka ważny etap budowy tego zespołu, reprezentuje nowe postmodernistyczne malarstwo, którego cechą przewodnią jest intertekstualność oraz poszukiwanie nowego sposobu obrazowania. Prace niejako prekursorskie wobec praktyk artystycznych grup Ładnie czy Twożywo.  Zakup skorelowany z obecnymi w kolekcji dziełami, m.in. Roberta Maciejuka czy Marcina Maciejowskiego. W  kolekcji Elektrowni znajdują się dwie prace na papierze tego autora:  Bez tytułu (Parę książek), 1990/2002, ołówek, akryl, papier, 35 x 42 cm oraz Bez tytułu (To była dobra książka), 2003, ołówek, akryl, papier, 28 x 61 cm.

Z kolei zakupy dwóch poniższych dzieł miały na celu wzmocnienie w kolekcji Elektrowni reprezentacji nowych praktyk artystycznych po 1989 r. (instalacje) ,już istniejącej w postaci dzieł m.in. Piotra Kurki, czy Ryszarda Ługowskiego.

  1. Marek Chlanda, Grupa ZAŚNIĘCIE/ FALLING ASLEEPgroup, 1996–2006,
    z Kolekcji poznańskiej 1978–2006 – 18, Galeria Muzalewska, Poznań; Składowe:
  2. a) obraz (w ramie) na ścianie: ołówek, collage na papierze, 109 x 80,2 cm
    b) stół z obiektami: drewno, sklejka, drut, tektura, gips, parafina, wosk; sześć elementów, 98 x 66 x 123 cm
    c) forma stojąca: drut, siatka, płótno, klej, wosk, parafina, 165 x Ø85 cm

 

  1. Piotr Lutyński, Oddział dziecięcy,2014, łóżeczko szpitalne dziecięce, 7 par skrzypiec dziecięcych, linka stalowa; wym. w zależności od konfiguracji elementów: 141 x 105 x 64 cm, gumolit: 300 x 300 cm.

W kolekcji Elektrowni dotychczas nie było dotychczas prac Chlandy, natomiast znajdują się dwie prace Lutyńskiego: Narodziny, 2009 oraz Dzień pierwszy, 2011 (darowizna).

 

 Natomiast do działu zbiorów pozaartystycznych została zakupiona, dzięki dotacji 70.890 zł przekazanej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, szafa pomiarowo-rozdzielcza firmy Siemens & Halske z oryginalnym oprzyrządowaniem, częściowo zrekonstruowana w 2017 roku. Zakup nawiązuje do pierwotnej funkcji Elektrowni i będzie stale eksponowany  na parterze budynku.



Komentarze

komentarze